Klachten als gevolg van thuiswerken

Door de corona-pandemie is thuiswerken het nieuwe normaal geworden. Veel mensen hebben inmiddels goede bureaus en bureaustoelen aangeschaft, maar is dat genoeg om lichamelijke klachten te voorkomen? Wat zijn de veel voorkomende klachten? En wat kun je eraan doen? Wij zetten dit voor je op een rij!

Wat zijn de meest voorkomende klachten?

Doordat veel mensen tegenwoordig vanuit huis werken, hebben zij steeds vaker last van lichamelijke klachten. Dit komt doordat men langer achter elkaar door blijft werken, meer stress ervaart doordat zij niet met collega’s over werksituaties kunnen hebben en doordat ze een verkeerde werkhouding aannemen. De meest voorkomende klachten zijn dan ook;

• rugklachten,
  • kramp in de benen,
  • tintelende vingers,
  • polsklachten,
  • nek- en schouderklachten,
  • armklachten,
  • hoofdpijn,
  • vermoeidheid

Daarnaast kan door te veel stress een verhoogde spierspanning ontstaan, waardoor je spierpijnen ervaart. Als je te lang doorloopt met stressklachten en vervolgens ook in de verkeerde werkhouding werkt, heeft dit een dubbel negatief effect op je lichaam. Het is daarom erg belangrijk om klachten te voorkomen.

Wat kan je doen om klachten te voorkomen?

Het is natuurlijk erg vervelend als je klachten overhoudt als gevolg van het thuiswerken. Maar wat kun je er precies aan doen om dit te voorkomen;

• Let op je werkhouding. Waarbij het beeldscherm op ooghoogte moet staan en de onderarmen ondersteunt worden zodat de schouders genoeg ruimte hebben om te relaxen.
    • Als je houding verkeerd is, krijg je hoofdpijn, nekpijn of schouderpijn.
  • Kies een goede bureaustoel.
    • Hierdoor voorkom je het krijgen van rugpijn.
  • Blijf genoeg bewegen.
    • Op kantoor stond je nog wel eens op om naar een collega te lopen voor een praatje. Zorg dat je thuis ook genoeg beweegt om stijfheid te voorkomen. Zet bijvoorbeeld een wekker, zodat je weet wanneer je in beweging moet komen.

Kan fysiotherapie helpen?

Ervaar je al klachten en wil je hier zo snel mogelijk vanaf komen? Dan is het allereerst belangrijk om op de bovenstaande punten te letten. Doe je dit namelijk niet dan stapelen de pijntjes en irritaties zich op en zal het alleen maar heviger worden. Fysiotherapie kan hierin een oplossing bieden als je er op tijd bij bent.

De fysiotherapeut kan kijken waar de pijn precies vandaan komt en hoe dit is veroorzaakt. Vervolgens kan er een behandelplan worden opgesteld. In dit behandelplan zitten oefeningen die je onder begeleiding van een fysiotherapeut uitvoert. Bovendien krijg je oefeningen mee naar huis. De oefeningen die de fysiotherapeut voorstelt zijn afgestemd op je lichaam. Zo wordt voorkomen dat je je spieren niet overbelast. Dit alles zorgt ervoor dat je sneller herstelt van je klachten.

Daarnaast is het belangrijk om vervolgens de oorzaak aan te pakken. Goed te kijken naar je werkplek en werkhouding. En te borgen dat je voldoende in beweging  komt door tijdig even de benen te strekken en even iets anders te doen gedurende de werkdag thuis.

Heeft u naar aanleiding van dit artikel vragen of hebt u herkenbare klachten? Zijn deze pijnklachten mogelijk ontstaan door thuiswerken? Ga niet langer zo door, maak een afspraak bij een fysiotherapeut.

Bij Fysiopark in Boshoven staan onze fysiotherapeuten voor u klaar. Wij beginnen met een intakegesprek waarbij we uw klachten doornemen. Vervolgens maken wij een persoonlijk behandelplan en starten we zo snel mogelijk met de oefeningen. Natuurlijk kunt u bij Fysiopark Boshoven ook terecht voor andere pijn- of stressklachten.  Neem gerust contact met ons op, dan helpen wij u verder!