Shockwavetherapie inzetten bij een golfarm

Maar ik golf toch helemaal niet? Bij de huisarts of fysiotherapeut krijg je de diagnose golfarm, zonder dat je ooit een golfclub hebt vastgehad. Een golfarm – of golfelleboog – is een aandoening die veel voorkomt in Nederland, niet enkel bij fanatieke golfers. Een golfarm, medisch bekend als ‘epicondylitis medialis humeri’, verwijst naar een ontsteking van de peesaanhechting aan de binnenkant van de elleboog. Door deze ontsteking kun je pijn ervaren in je vingers en pols, vaak als een doortrekkende, zeurende sensatie.

Waardoor krijg je golfarm

Een golfarm wordt veroorzaakt door een verhoogde spierspanning van de binnenste onderarmspieren. Deze ontstaat wanneer je deze spieren dagelijks veelvuldig aanspant, zowel licht als krachtig. Wanneer je bijvoorbeeld de hele dag zwaar gereedschap vast moet houden of veelvuldig moet tillen, kan het zijn dat de spieren overbelast raken en de pezen gaan ontsteken. Dit gebeurt niet wanneer je één dag je spieren veel moet belasten, maar ontstaat geleidelijk aan. De pijnklachten daarentegen kunnen wel van het één op het andere moment optreden en meteen hevig zijn.

Een golfarm of golfelleboog kan bij Fysiopark Boshoven behandeld worden met shockwavetherapie

Symptomen van een golfarm

Er zijn verschillende symptomen die kunnen wijzen op een golfarm zoals:

• Pijn aan de binnenzijde van de elleboog
  • Pijn wanneer je een combinatie maakt van het buigen en naar binnendraaien van de onderarm
  • De pijn kan afwisselend zijn van stekende, acute pijn tot langdurige, zeurende pijn of zelfs klachtenvrije periodes
  • Het onderhands tillen van spullen veroorzaakt of verergert de pijn
  • Je vuist bollen of iemand een hand geven veroorzaakt ook vaak pijn
  • Er is drukpijn op of onder het binnenste botuitsteeksel van de elleboog
  • De pijn kan uitstralen naar de onderarm richting de hand
  • Zelfs in rust kunt je (hevige) pijn ervaren
  • Het bewegen van de elleboog kan beperkt worden tijdens het strekken of buigen
  • Er lijkt geen duidelijke oorzaak te zijn voor het opleven van de pijn

Fysiotherapie behandeling bij golfarm

Fysiotherapie speelt een sleutelrol bij de behandeling van een golfarm. Deze aanpak richt zich op het verminderen van de pijn en het verbeteren van de functie van de arm. Een fysiotherapeut werkt samen met de patiënt aan specifieke oefeningen die gericht zijn op het versterken en stretchen van de spieren rond de elleboog. Dit helpt niet alleen bij het herstel van de huidige klachten, maar kan ook toekomstige problemen voorkomen.

Daarnaast kan de fysiotherapeut gebruikmaken van massagetechnieken en advies geven over activiteiten die de klachten kunnen verminderen. Voor hardnekkige gevallen van een golfarm, waarbij standaard fysiotherapie niet voldoende effect heeft, kan shockwavetherapie een effectieve aanvulling zijn.

Shockwavetherapie vermindert pijn en verbetert de mobiliteit

Een golfarm is een peesontsteking en dit zijn lastige blessures om aan te pakken. Doordat pezen, in tegenstelling tot spieren, niet zo goed doorbloed zijn genezen ze langzamer. De pees moet dus op een intensieve en gerichte manier aangepakt worden. Shockwavetherapie is hier de perfecte uitkomst voor. Wanneer er een shockwavebehandeling wordt toegepast, worden er door middel van hoge energie geluidsgolven direct naar het getroffen gebied gestuurd. Deze geluidsgolven verplaatsen zich door de huid en het weefsel en oefenen vervolgens druk uit op de getroffen plek. Deze drukgolven stimuleren het genezingsproces en bevorderen het herstel van beschadigde weefsels. De golven kunnen onstekingen – zoals een golfarm – verminderen, de bloedcirculatie verbeteren en de stofwisseling in het behandelde gebied stimuleren. Dat helpt vervolgens om de beschadigde pezen te herstellen en daarmee de pijn te verminderen en je elleboog weer soepel te maken.

Shockwavetherapie bij een golfarm kan dus flink helpen! Een shockwavebehandeling duurt maar 5 tot 10 minuten. Het is geen pijnlijke behandeling, maar hij wordt vaak als niet erg prettig ervaren. De therapie heeft weinig bijwerkingen en kan een injectie of zelfs operatie overbodig maken. In de meeste gevallen wordt shockwavetherapie gecombineerd met een behandelplan vanuit de fysiotherapeut inclusief advies en oefeningen.

Golfarm behandelen met shockwavetherapie

Ben je gediagnosticeerd met een golfarm? Of heb je het gevoel dat jouw blessure mogelijk een golfarm zou kunnen zijn? Vraag ons gerust om advies. Wij onderzoeken de klachten en kunnen snel uitsluitsel geven en vervolgens een behandelplan voor je opstellen. Je kunt altijd contact met ons opnemen voor meer informatie.