Helpt fysiotherapie bij migraine?

Migraine komt veel voor in ons land. Zo’n 7 tot 10 procent van de bevolking heeft er regelmatig last van. We leggen je uit wat migraine is en hoe fysiotherapie kan helpen.

Migraine, wat is het?

Migraine is een hevige hoofdpijnaanval die enkele uren tot dagen kan duren. De pijn zit vaak aan één kant van het hoofd en is pulserend of bonzend van aard. Vaak hebben mensen ook andere symptomen zoals misselijkheid, braken, gevoeligheid voor licht en geluid, vermoeidheid en concentratieproblemen. Ongeveer een kwart van de migrainepatiënten heeft daarnaast last van flikkerende lichten, zigzag lijnen, wazig zicht of blinde vlekken. We noemen dit een aura. Dit kan gepaard gaan met tintelingen of gevoelloosheid in de armen of het gezicht, spraakstoornissen, duizeligheid en coördinatieproblemen. Deze verschijnselen trekken doorgaans binnen enkele minuten tot een uur weer weg

• Fysiotherapie helpt bij migraine

De oorzaken van migraine

De oorzaken van migraine zijn nog niet helemaal bekend. Artsen en onderzoekers weten wel wat er gebeurt bij een aanval. Deze begint namelijk met een spontane elektrische activiteit in bepaalde hersendelen. Tijdens de aurafase gaat deze verder naar de hersenschors. Dit wordt in medische termen ‘spreading depression’ genoemd. Dit veroorzaakt eerst een bloedvatvernauwing en later een bloedvatverwijding. Het bloedvat geeft daarna een eiwit (CGRP) af. Dit veroorzaakt een heftige pijnprikkel die uiteindelijk hoofdpijn geeft.

Wat we ook weten, is dat migraine in sommige families vaker voorkomt dan in andere. Daarnaast hebben vrouwen er drie keer zo vaak last van dan mannen. Mensen met migraine zijn gevoelig voor prikkels. Denk aan harde geluiden, felle lichten of bepaalde geuren. Maar ook stress of hormonen kunnen migraine veroorzaken.

Dit zijn de meest voorkomende uitlokkers van migraine

Heb je regelmatig last van migraine? Dan is het goed om rekening te houden met de uitlokkers ervan, zoals:

• Alcohol, cafeïne of nicotine
  • Weersveranderingen
  • Een verstoring van de slaapcyclus
  • Te gespannen lezen of televisiekijken
  • Licht, lawaai of geuren
  • Schommelingen in de hormoonhuishouding
  • Te weinig water drinken

Leefstijl en migraine

Medicijnen kunnen helpen bij migraine. Als ondersteuning is dat ook prima, maar voorkomen is nog beter. Een goede leefstijl is belangrijk. Dit kan je doen:

• Slaap voldoende: als je fit bent, kan je beter omgaan met pijn. Zorg dus voor voldoende slaap, een goede slaaphouding en een goed matras.
  • Verminder stress: stress is voor niemand goed. Zorg dat spanning en inspanning in balans zijn. Ga een rondje fietsen, wandelen of doe aan yoga of meditatie.
  • Eet gezond: drink 1,5 liter water per dag, neem voldoende volkoren producten, neem voldoende groente en wees voorzichtig met alcohol en roken.
  • Beweeg: bewegen is goed. Het maakt je fitter, verbetert je concentratievermogen, ontspant en houdt je fit en gezond. De sleutel is om elke dag voldoende te bewegen, dus zowel op het werk als in je vrije tijd.

Hoe helpt Fysiopark Boshoven bij migraine?

Heb je regelmatig last van migraine, dan is een gezonde leefstijl en voldoende ontspanning voor jou dus heel belangrijk. Tegelijkertijd is ontspanning de kunst. We gaven je hier al wat tips daarvoor, maar soms is een steuntje in de rug fijn. Onze manuele fysiotherapeut kan technieken toepassen om spierspanning en gewrichtsstijfheid te verminderen. Dit helpt je om de algehele spanning in het lichaam te verminderen, met name in de nek, schouders en bovenrug. De plekken die vaak geassocieerd worden met migraineaanvallen. Neem vandaag nog contact op en zet de eerste stap naar een gezonder leven!

Maak een afspraak

Wil jij meer weten over onze behandelingen voor hoofdpijn en migraine? Maak gerust een afspraak. We nemen de tijd voor je en kijken samen naar een oplossing die voor jou werkt. Wordt weer de baas over je eigen lijf en neem vandaag nog contact met ons op.