Shockwave therapie bij peesontsteking

Een peesontsteking (tendinitis) is een hardnekkige klacht die weken of zelfs maanden aan kan houden. Niet ernstig, maar wel bijzonder vervelend. Wat is de oorzaak van zo’n ontsteking en hoe kan shockwave therapie helpen? Dat vertellen we je hier.

Wat is een pees?

Een pees is een vezelig en sterk bindweefsel dat de spieren met de botten verbindt. Pezen bevinden zich over het algemeen aan de uiteinden van de spieren. Naast het overbrengen van kracht, zijn pezen ook belangrijk om de gewrichten stabiel te houden. Pezen kunnen dus worden vergeleken met een sterke brug die spieren verbindt met de botten en spanningen en gewicht kunnen dragen.

Waar komen peesontstekingen het meeste voor?

Peesontstekingen kunnen overal voorkomen. Pezen bevinden zich immers in ons hele lichaam. Maar sommige plekken zijn extra kwetsbaar. Een ontsteking van de pees in de elleboog en de hand komen het vaakst voor. Ook de schouder wil nog weleens gevoelig zijn voor peesontstekingen. Verder zie je regelmatig peesplaatontstekingen aan de hiel. Een klacht die veel fanatieke hardlopers zullen herkennen.

• Shockwavetherapie

Symptomen peesontsteking

Pijn rond de ontstoken pees is de meest voorkomende klacht van een peesontsteking. Soms gaat dit samen met een lichte zwelling en warmte van de aangedane plek. Afhankelijk van welke pees er ontstoken is, is bewegen pijnlijk. Soms is dat bij tillen of juist bij duwen als het gaat om een golf- of tenniselleboog. Bij een peesplaatontsteking is juist staan of lopen pijnlijk. Het gaat dan vaak om een stekende pijn. Sommige mensen horen bij het bewegen van de aangedane pees een zacht krakend of knisperend geluid. Ook dit kan wijzen op een peesontsteking.

Oorzaken peesontsteking

Soms vragen we te veel van onze pezen. Al die dozen die je getild hebt bij de verhuizing, die trainingen waarbij je net te ver ging, hardlopen op verkeerde schoenen… al dit soort inspanning kan overbelasting veroorzaken. Zeker als je dit combineert met een verkeerde beweging. Ook mensen die veel typen, klikken en swipen, zijn vatbaar voor een peesontsteking. Dit noemen we ook wel RSI; repetitive strain injury. Eenvoudig vertaald betekent dit letsel door herhaalde bewegingen. Een peesontsteking kan iedereen overkomen, of je nu een zittend beroep hebt of heel actief bent. Fijn om te weten, maar wat kan je er aan doen?

Peesontsteking behandelen

Traditioneel gezien wordt een peesontsteking vaak behandeld met rust en ontstekingsremmers. Tegelijkertijd is te veel rust voor de pees ook weer niet goed. De omliggende spieren moeten immers sterk blijven om de klappen op te vangen voor de pezen en gewrichten. Maar als je pijn hebt, resulteert dat vaak in helemaal niet bewegen. Zo ontstaat er een vicieuze cirkel waarmee je de peesontsteking in stand houdt. Daarom kiezen we bij Fysiopark Boshoven liever voor shockwave therapie. Dat is een effectieve en directe manier om de ontsteking te lijf te gaan.

Peesontsteking behandelen met shockwave therapie

Het behandelen van een peesontsteking is lastig. In tegenstelling tot spieren, zijn pezen minder doorbloed en genezen ze langzamer. Een injectie met corticosteroïden kan best even helpen, maar mag ook niet te vaak worden herhaald. De truc is om de pees op een intensieve en gerichte manier te prikkelen. Dat doen we met shockwave therapie.

Tijdens een shockwave-behandeling gebruiken we een apparaat dat geluidsgolven met hoge energie direct naar het getroffen gebied richt. De geluidsgolven verplaatsen zich door de huid en weefsels en oefenen druk uit op het aangedane gebied.

Deze drukgolven stimuleren het genezingsproces en bevorderen het herstel van beschadigde weefsels. Ze kunnen ontstekingen verminderen, de bloedcirculatie verbeteren en de stofwisseling in het behandelde gebied stimuleren. Dit helpt het lichaam om beschadigde pezen te herstellen en pijn te verminderen.

Details over shockwave therapie

Shockwave… het klinkt misschien een beetje eng, maar niets is minder waar. Elke behandeling duurt maar 5 tot 10 minuten. De meeste mensen ervaren een behandeling als niet prettig, maar ook niet echt pijnlijk. Na 4 tot 6 sessies zijn bij het meerendeel van de mensen de klachten grotendeels of zelfs volledig verdwenen zijn. Shockwave therapie heeft weinig bijwerkingen. Bovendien kan deze therapievorm een injectie of zelfs een operatie overbodig maken. Meestal combineren we shockwave therapie met een fysiotherapeutisch behandelplan inclusief advies en oefeningen.

Peesontsteking behandelen met shockwave therapie?

Heb je het idee dat je een peesontsteking hebt? Vraag ons gerust om advies. Wij onderzoeken je klachten en kunnen snel uitsluitsel geven. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.