Nekpijn of schouderpijn na het slapen: oorzaken en oplossingen

Een veelgehoorde klacht in onze praktijk: ik heb last van nekklachten of schouderklachten na het slapen. Bij het opstaan merk je het meteen. Geen fijne manier om de dag te beginnen! Meestal verdwijnen de klachten, gelukkig, in de loop van de dag (of dagen erna) vanzelf. Heb je regelmatig last van klachten na het slapen dan is het verstandig om op zoek te gaan naar de oorzaak. Vaak is nekpijn of schouderpijn na het slapen het gevolg van een verkeerde slaaphouding. In dit blog licht in de oorzaken en oplossingen verder toe.

Oorzaken nek- en schouderpijn

Nekpijn of schouderpijn na het slapen kan verschillende oorzaken hebben:

• Verkeerde houding

Meestal zijn de klachten het gevolg van een verkeerde slaaphouding.De rug en nek moeten namelijk in een ontspannen houding kunnen liggen, anders kunnen klachten ontstaan of verergeren. Vooral mensen die op hun buik slapen kunnen snel last krijgen van hun nek of schouders na het slapen. De rugwervels liggen namelijk in die houding niet goed tegen elkaar aan, waardoor de goede doorbloeding belemmerd word en zenuwen kunnen bekneld komen zitten.

• Verkeerd hoofdkussen

Het is belangrijk dat een hoofdkussen is afgestemd op de slaaphouding. Als dit niet klopt kan dat leiden tot nekklachten of schouderklachten. Er kunnen namelijk spanningen in de nekspieren optreden wat klachten kan geven.

• Verkeerd matras

Ook het matras is van belang bij de houding van de rug- en nekwervels. Als een matras te zacht of te slapen is, zakken de wervels te diep weg in het matras waardoor deze in een foutieve houding komen te liggen. Als dit lange tijd voorkomt kan dat de nekpijn en schouderpijn na het slapen veroorzaken.

• Nekpijn of schouderpijn na het slapen: oorzaken en oplossingen

Goede slaaphouding voorkomt klachten

De meest voorkomende oorzaak van de nekklachten en schouderklachten is dus een verkeerde slaaphouding. De beste houding is om op de zij of de rug te slapen. Probeer je slaaphouding eens in de gaten te houden. Voorkom in ieder geval dat je in een 3/4 houding komt te liggen (half op de zij en half op de buik). In deze houding liggen de rugwervels namelijk op een verkeerde manier tegen elkaar aan. Probeer ook om de armen naast het lichaam te houden, in plaats van boven je te plaatsen. Dit belemmert namelijk ook een goede doorbloeding.

Langdurig in een foutieve slaaphouding slapen kan zelfs de wervelkolom beschadigen en daardoor (nog) meer klachten geven.

Zorg voor het juiste kussen en matras

Het is van cruciaal belang om een hoofdkussen en matras, afgestemd op je slaaphouding, lengte en gewicht, te hebben om klachten te voorkomen. Laat je goed informeren door een expert over een kussen en matras wat past bij jouw lichaam. Zorg ook dat het kussen en matras op elkaar aansluiten. Harde matrassen hebben een hoger kussen nodig en zachtere matrassen een zachter kussen. Draai je matras van tijd tot tijd eens om, zodat het niet op één plek te diep inzakt.

Tips voor klachten na het slapen

Er zijn verder nog een aantal andere factoren die kunnen zorgen voor nekpijn en schouderpijn na het slapen. Probeer onderstaande tips eens:

• Leg de telefoon op tijd weg

Probeer ’s avonds niet meer met de telefoon in bed te liggen. Je buigt dan namelijk je hoofd vaak naar voren om naar de telefoon te kijken. Dit geeft spanningen in de nekspieren. Het gevolg: deze zijn niet ontspannen voordat je gaat slapen.

• Strek de nek voordat u naar bed gaat

Je kunt je nekspieren ontspannen door je nek voor het slapengaan te strekken.

• Massage

Merk je dat je (lichte) spanningen in je nek heeft door bijvoorbeeld stress? Zorg dat deze verminderd voordat je de nacht in gaat. Dan kan het namelijk niet verergeren. Door een (zelf)massage kunnen deze klachten verlicht worden. Heb je vaker last van nekklachten door stress? Neem dan contact op met bijvoorbeeld een fysiotherapeut.

• Rustige bewegingsoefeningen

Rustige bewegingsoefeningen zorgen ervoor dat de nekspieren losgemaakt worden. Probeer je nek te bewegen voor het slapengaan. Dit kun je doen door langzaam van links naar rechts te kijken (en andersom) en je hoofd zijwaarts te buigen.

• Warmte

Warmte is vaak een uitstekende oplossing voor verkrampte spieren. Ook zorgt warmte voor een betere doorbloeding. Een warme douche of kruik is dan ook aan te raden als je merkt dat er spanningen in de nek of schouder(s) zitten.

• Overdag meer bewegen

Over het algemeen leidt te weinig beweging vaker tot nekklachten en schouderklachten. Probeer daarom ook overdag zoveel mogelijk te bewegen. Heb je een zittend beroep? Probeer tussendoor wat vaker te lopen of doe de bewegingsoefeningen (zoals hierboven toegelicht) een aantal keer per dag.

Behandeling bij nekpijn of schouderpijn

Heb je last van nekpijn of schouderpijn na het slapen en werken bovenstaande tips en oplossingen niet? Of kom je er zelf niet uit? Een fysiotherapeut kan je helpen met de klachten. Samen achterhalen we de oorzaak en kijken we naar een passende behandeling. Vaak zijn dit oefeningen om de klachten te verlichten en voorkomen. Ook passen we soms Medical Taping toe bij mensen met nekpijn of schouderpijn.

Heb je vragen over dit blog of wil je een afspraak maken voor nekpijn of schouderpijn na het slapen? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag!