Tips bij lage rugpijn

Iedereen heeft er wel eens last van: pijn in de onderrug. Vaak gaan de klachten na een tijdje vanzelf over. Maar wat kunt u doen als de rugklachten niet verminderen of juist erger worden? In dit blog geven we een aantal tips bij lage rugpijn en oefeningen die u zelf kunt uitvoeren om de pijn te verlichten. Ook leggen we uit welke behandelingen in onze praktijk een oplossing zouden kunnen zijn.

Wat merkt u bij lage rugpijn?

De oorzaken van lage rugpijn verschillen nogal en zijn vaak onduidelijk. Daardoor zijn ook de symptomen per persoon verschillend. Over het algemeen horen we de volgende klachten: zeurende pijn, hevige pijnklachten/pijnscheuten, uitstraling naar de benen, stijfheid. Bepaalde houdingen of bewegingen kunnen de klachten verergeren of juist verlichten. Soms is beweging nog maar amper mogelijk.

Hoewel de oorzaak vaak een dysfunctie is tussen de verschillende botten, spieren en gewrichten in onze rug, zijn er bepaalde factoren die effect hebben op het ontstaan van lage rugpijn:

• Overgewicht
  • Zwaar lichamelijk werk
  • Lang autorijden
  • Veel tillen of buigen van de rug

Wat kunt u zelf doen bij lage rugklachten?

Gelukkig zijn er een aantal factoren die u zelf gemakkelijk kunt toepassen die de klachten direct wat zouden kunnen verminderen:

• Blijf in beweging
  • Voorkom langdurig in dezelfde houding staan of zitten.
  • Probeer dagelijkse activiteiten te blijven uitvoeren
  • Neem pijnstilling als de pijn u belemmerd in uw activiteiten
  • Zorg voor een juiste, rechte houding bij tillen, draaien of buigen van de rug.

Om klachten in de lage rug te verminderen kan het helpen om daarnaast de buikspieren te versterken. Hoe sterker namelijk de buikspieren, hoe minder belasting de lage rug krijgt. U kunt uw buikspieren versterken door diverse oefeningen. Bijvoorbeeld door een plankhouding, sit-ups of andere buikspieroefeningen. Daarnaast helpt het hol en bol maken van de rug om de rugspieren te versterken. Ook dit kan de klachten verlichten.

Fysiotherapie bij lage rugklachten

Heeft u bovenstaande tips al toegepast of blijft u last houden van de klachten? Dan kan fysiotherapie met oefeningen een goede oplossing zijn. Daarnaast voeren diverse behandelingen uit die allen een positief effect kunnen hebben bij rugpijn:

Manuele therapie

Manuele therapie is een vorm van fysiotherapie die erop gericht is om de spieren en gewrichten optimaal te laten bewegen. Dit doen we door specifieke mobilisaties of manipulatietechnieken.

Massage

Ook een speciale massage met technieken zoals strijkingen en diepe fricties kan de doorbloeding verbeteren en daarmee de klachten verbeteren.

Rektechnieken

Door speciale rektechnieken maken we de spieren in de rug lang waardoor de doorbloeding verbeterd en de lokale kramp kan wegtrekken.

Heeft u vragen over dit blog of benieuwd of bovenstaande therapieën u zouden kunnen helpen bij lage rugpijn? Neem dan contact met ons op, Fysiopark Boshoven – Weert helpt u graag!