Wat is artrose en hoe wordt het behandeld?

Artrose, ook wel gewrichtsslijtage genoemd, is een aandoening aan het kraakbeen in gewrichten. Hoewel de leeftijd waarop je artrose ontwikkelt verschilt, is dit vooral een kwaal onder ouderen. Mensen met artrose kunnen last hebben van voortdurende of steeds terugkerende pijn en stijfheid in één of meer gewrichten. Vooral de heupen, de wervelkolom en de knieën zijn hier gevoelig voor.

Hoe werkt een gewricht?

Artrose is een aandoening die gekarakteriseerd wordt door slijtage (degeneratie) van een gewricht. Een gewricht bestaat uit twee botdelen die ten opzichte van elkaar kunnen bewegen. De botdelen zijn bekleed met kraakbeen en wordt bij elkaar gehouden door het gewrichtskapsel en gewrichtsbanden. In het gewricht is smeervloeistof (synovia) aanwezig waardoor je soepel kan bewegen. Het kapsel zorgt voor de aanmaak van deze vloeistof en werkt als een soort schokdemper tussen de botten. Bij artrose wordt het gladde kraakbeen in een gewricht aangetast, het wordt minder glad en verend, of het verdwijnt soms helemaal. Daarom kunnen bij artrose gewrichten niet meer soepel bewegen en kan het gewricht minder belasting aan.

Wat zijn de symptomen van gewrichtsslijtage?

Typische artroseklachten zijn: stijfheid (voornamelijk in de ochtend), pijn tijdens en/of na bewegen, krakend gevoel tijdens het bewegen en zwelling en warmte van het gewricht.

Bij schade aan het kraakbeen behorende bij artrose treden ontstekingsreacties op. Daarnaast kunnen ook andere delen van het gewricht (bijvoorbeeld pezen of het gewrichtskapsel) gaan irriteren. Dit noemen we artritis. Aan de randen van het artrotische gewricht kunnen puntige, benige aangroeisels (osteofyten) ontstaan.

• Wat is artrose

Hoe wordt artrose behandeld?

Artrose is een chronische aandoening. Dit betekent dat het in de loop der jaren geleidelijk verergert. Voor artrose is geen genezing mogelijk. Je moet er letterlijk mee ‘leren leven’. De geriatrie fysiotherapeut kan daar een belangrijke bijdrage in leveren, zodat je het gewricht weer normaal of in elk geval zo goed mogelijk kunt gebruiken. Je leert tijdens je dagelijkse activiteiten op een goede manier met de pijn en de stijfheid omgaan.

De fysiotherapeut leert je oefeningen om de spieren rondom het artrotische gewricht te trainen. Ook krijg je oefeningen om de conditie te verbeteren. Daarnaast krijg je advies over wat je zelf kunt doen en welke bewegingen geschikt voor je zijn.

Wanneer er sprake is van veel pijnklachten tijdens het oefenen kan er overwogen worden om therapie in het water te doen, dit noemen we AquaFysio. Hierbij is er minder druk in de gewrichten aanwezig en kun je makkelijker oefenen zonder dat de pijn en/of stijfheid een belemmering geven in de training.

Injectie gewricht

Naast bewegen kunnen pijnstillers worden voorgeschreven of een injectie met ontstekingsremmende middelen in het gewricht gespoten worden om de klachten te verminderen. Bij ernstige artrose kan het gewricht operatief vervangen worden. Dit kan bijvoorbeeld door een kunstheup of kunstknie. Als een operatie nodig is kan de fysiotherapeut je zowel voor als na de operatie ondersteunen.

Maak een afspraak!

Herken je deze symptomen van artrose of is bij jou al bekend dat je leidt aan deze aandoening, maar ben je opzoek naar de fysiotherapeutische behandeling? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en maak een afspraak.

Marieke van Galen

Fysiotherapeut