Chronische spier- en gewrichtspijn

We hebben allemaal weleens ergens pijn. Door een onhandige val, een blessure of gewoon een stevig rondje sportschool. Gelukkig gaat het vaak vanzelf weer over. De pijn is dan snel vergeten. Voor mensen met chronische pijn in hun spieren en gewrichten is het niet zo eenvoudig. Bij hen is de pijn er elke dag. Herken je dat? Lees dan hoe je de baas wordt over je pijn (in plaats van andersom).

Chronische pijn, wat is dat?

Pijn die er altijd is of vaak terugkeert en langer dan 3 maanden duurt noemen we chronische pijn. Dit heeft een behoorlijke invloed op het dagelijks leven, dat zal je begrijpen. Het werkt door in alles: werk, relaties, sporten, hobby’s en soms zelfs de nachtrust. Logisch dat mensen met deze klachten hier humeurig, moe, verdrietig of zelfs angstig worden.

• Fysiopark boshoven helpt je bij chronische pijn

Wat veroorzaakt chronische pijn?

Pijn aan de gewrichten

Chronische gewrichtspijn kan ontstaan door een ongeval. Ook is het iets wat we regelmatig zien bij vrouwen in de overgang. Maar als we een hoofdoorzaak aan moeten wijzen, is dat vaak toch een reumatische aandoening als reumatoïde artritis, jicht of artrose.

• Reumatoïde artritis is een auto-immuunziekte. Deze veroorzaakt chronische ontstekingen in de gewrichten. Meestal in de handen en voeten, maar soms ook in de knieën, polsen of enkels. Ook de weefsels rond deze gewrichten raken vaak ontstoken.
  • Jicht is een ontstekingsreuma. Het ontstaat door teveel urinezuur in je lichaam. Jicht begint vaak in de grote teen en kan ook voorkomen in de enkels, knieën, vingers of polsen. Verder kunnen pezen en slijmbeurzen ontstoken raken.
  • Atrose (gewrichtsslijtage) is een aandoening van het kraakbeen in de gewrichten. Het komt vooral voor in de knieën, de heupen, nek, onderrug, duimen, vingers en grote teen.

Chronische spierpijn

Chronische spierpijn kan ontstaat door stress, artrose of een whiplash. Een andere vorm van chronische spierpijn die vaak voorkomt, is fibromyalgie. Dit betekent letterlijk ‘pijn in bindweefsel en spieren’. Mensen met fibromyalgie hebben daardoor last van pijnlijke en stijve gewrichten. De pijn komt vaak voor in rug, nek, schouders, het borstbeen, de zijkant van de heupen of aan de binnenkant van de knie.

Leven met chronische pijn aan spieren en gewrichten

Nu weet je waar chronische spier- en gewrichtspijn vandaan komt, maar is er ook wat aan te doen? Ja en nee. De reumatische aandoeningen die we hierboven beschrijven, zijn niet te genezen. Maar dat wil niet zeggen dat je het bijltje er dan maar bij neer moet gooien. Er is namelijk veel wat je kunt doen om grip te krijgen op je klachten.

Voeding

Eet voldoende eiwitten, calcium en vitamines. Daarmee geef je je lichaam een extra boost en stimuleer je je afweersysteem. Er zijn zelfs voedingsmiddelen die ontstekingsremmend werken, zoals avocado, vette vis, uien, knoflook, bladgroente, bessen en groene thee. Overweeg eens een afspraak met een voedingsdeskundige, zoals een orthomoleculair therapeut.

Medicijnen

Er zijn geen medicijnen om chronische spier- en gewrichtspijn te genezen, maar het slikken van ontstekingsremmers of pijnstillers kan de pijn wel een stuk draaglijker maken. Gun jezelf die pijnstilling dus en kijk samen met je huisarts wat voor jou het beste is.

Balans

Beweeg, maar neem ook voldoende rust. Dat klinkt vreemd, maar beide zijn waar.

Je hebt beweging nodig om je spieren en uithoudingsvermogen te versterken. Heb je last van je gewrichten? Dan helpen sterkere spieren je om de gewrichten beter te ondersteunen, ze op hun plaats te houden en ze te beschermen tegen schokken. Daardoor wordt de pijn minder. Maar ook bij fibromyalgie is bewegen goed. Het vergroot je spierkracht en vermindert je pijn en vermoeidheid. Dagelijkse handelingen gaan daardoor makkelijker. Vormen van beweging die jou kunnen helpen zijn aquagym, sporten onder begeleiding van een fysiotherapeut of vormen van yoga. Kijk vooral naar wat je leuk vindt en blijf luisteren naar je lichaam. Bewegen is goed, maar het moet geen scherpe pijn doen.

Daarnaast is op tijd rust nemen heel belangrijk. Jouw lichaam heeft extra tijd nodig om te herstellen. Voldoende slaap is dus het devies, maar ook ontspannende activiteiten. Neem een warm bad, ga naar de sauna, mediteer, lees een boek of ga op zoek naar een milde vorm van yoga. Yin yoga bijvoorbeeld is erg goed voor de bindweefsels rond je gewrichten. Belangrijk is ook hier dat je je ontspant op een manier die jij prettig vindt.

Minder stress

Soms is stress best handig. Bijvoorbeeld voordat je een presentatie moet doen of als je een sollicitatiegesprek hebt. Het verscherpt je zintuigen en maakt je alerter. Tot zover de positieve effecten van stress, want doorgaans is stress helemaal niet goed. Voor niemand, en zeker niet als je last hebt van je spieren of gewrichten. Door stress span je je spieren aan en verergeren je klachten. Ook hier is ontspanning dus weer de beste oplossing.

Opereren? Alleen als kan en moet

Je hebt vast weleens iemand horen zeggen dat hij of zij een nieuwe heup of knie heeft gekregen. In dit geval wordt een versleten heup of knie vervangen door een prothese. Ook het vastzetten van een gewricht (artrodese) kan uiteindelijk verlichting geven. Zo zien we vaak dat een grote teen met plaatjes en schroeven wordt vastgezet als deze ernstig versleten is. Je arts bepaalt samen met je of een operatie een optie is. Maar het is wel goed om te weten dat er veel is wat je kunt doen voordat je het besluit neemt je te laten opereren. Soms zijn de adviezen die we hierboven geven in combinatie met goede fysio namelijk voldoende en is een operatie uiteindelijk helemaal niet nodig.

Chronische pijn verminderen met Fysiopark Boshoven

Bij Fysiopark Boshoven kan je terecht voor verschillende behandelingen voor je spier- en gewrichtspijn.

• Fysiotherapie: de fysiotherapeut onderzoekt je klachten en maakt een behandelplan met als doel je pijn zoveel mogelijk te verminderen.
  • Manuele therapie: deze therapievorm is vooral geschikt is bij pijn en bewegingsklachten die voortkomen uit de wervelkolom, bijvoorbeeld bij vormen van artrose of heupklachten.

Maak een afspraak

Blijf niet rondlopen met chronische pijnklachten. Bij Fysiopark Boshoven doen we er namelijk alles aan om jouw klachten te verminderen. Neem vrijblijvend contact met ons op!