De bijwerkingen van shockwave therapie

Shockwave therapie blijkt bij veel mensen een heel effectieve behandeling. Met een speciaal apparaat ‘schieten’ we drukgolven op hoge snelheid tegen pijnlijke pezen en spieren. Het apparaat schiet een kogel tegen een metalen plaatje welke op de aangedane locatie wordt geplaatst. Hiermee wordt een boost gegeven aan het natuurlijk herstellend vermogen van het lichaam. Het weefsel wordt gestimuleerd om snel nieuw en gezond weefsel aan te maken, zodat je klachten verdwijnen. Veel mensen hebben vragen over deze behandelvorm. Het schieten van drukgolven tegen pijnlijke pezen klinkt namelijk ook wel spannend. Toch valt het gelukkig heel erg mee hoe pijnlijk de behandeling is en zijn er relatief weinig bijwerkingen.

Wanneer wordt het ingezet?

Shockwave therapie wordt ingezet bij (chronische) pees- en spierblessures. Met name hebben onze therapeuten veel vertrouwen in een shockwave behandeling bij hielspoor: een peesontsteking onder de voet waar veel mensen mee te maken hebben. Daarnaast zetten we shockwave ook vaak in bij een tennisarm, schouderklachten zoals kalk in de schouder of achillespeesklachten.

Shockwavetherapie heeft een goed genezingspercentage: gemiddeld zien we na 4 tot 6 behandelingen aanzienlijke verbetering. Omdat het een milde behandelvorm is, zetten we het geregeld in. Alleen bij mensen met problemen met bloedstolling raden we een shockwave behandeling af.

Bijwerkingen van shockwave therapie

In veel gevallen zien we weinig tot geen bijwerkingen na een behandeling. Als er al bijwerkingen zijn, verdwijnen deze na een aantal uur. De bijwerkingen houden hooguit een paar dagen aan:

• Roodheid, zwelling of irritatie op de behandelde plek
  • In sommige gevallen zelfs een kleine bloeduitstorting, blauwe plek of bloedpuntjes
  • Tintelingen of een dof gevoel op de behandelde plek
  • Kort na de behandeling kan de pijn juist even toenemen, dat is niet erg. Dit is juist een teken dat de schokken het pijnlijke gebied bereikt hebben
  • de bijwerkingen van een behandeling met shockwave

Andere behandelingen zijn pijnlijker en gevaarlijker

Een shockwave behandeling wordt vaak ingezet bij klachten of aandoeningen waar een injectie of operatie een alternatief voor is. Helemaal als je de bijwerkingen gaat vergelijken met de bijwerkingen hiervan, is een shockwave behandeling mild en risicoloos. Operaties geven veel meer bijwerkingen, een langer herstel en bovendien meer kans op risico’s of complicaties.

Doet een behandeling pijn?

Je voelt de drukgolven wel, maar over het algemeen ervaren mensen dit niet als pijnlijk. Ook omdat de behandeling maar kort duurt, 5 tot 10 minuten per sessie, is de pijn prima draaglijk. De shockwavetherapeut zal altijd tijdens de behandeling naar de pijnbeleving blijven vragen en eventueel de intensiteit hierop aanpassen. De een reageert namelijk heftiger op het apparaat dan de ander. Een ervaren therapeut weet hier goed mee om te gaan.

Afspraak maken voor shockwave behandeling

Heb jij last van hielspoor, een tennisarm, kalk in de schouder of andere klachten aan pezen of spieren? Maak dan een afspraak met een van onze therapeuten zodat we kunnen bespreken of shockwave therapie voor jou kan helpen. Korte behandelingen met weinig bijwerkingen geven al snel verlichting. Loop dus niet langer rond met je klachten! Neem contact met ons op voor het maken van een eerste afspraak.